Mowa o inżynierach z firmy Polchar Sp. z o.o., którzy wraz z Instytutem Chemicznej Przeróbki Węgla w Zabrzu, w ramach projektu dofinansowanego przez NFOŚiGW oraz NCBR, stworzyli Błękitny Węgiel – niskoemisyjne paliwo, które sprawi, że w powietrzu będzie znacznie mniej szkodliwych substancji. Cały sekret tkwi w sposobie jego spalania: odbywa się to bezdymnie, bez iskier, z błękitnym płomieniem. Wyróżniają go przy tym dodatkowe atuty, jak np. wysoka wartość opałowa, łatwy zapłon i dłuższy czas spalania.

Czy zatem Błękitny Węgiel może okazać się jedynym słusznym rozwiązaniem na palący problem SMOGU? Mimo wielu przeprowadzonych dotychczas działań, ciągle nie obserwujemy poprawy jakości powietrza w Polsce. Termomodernizacja budynków oraz wymiana instalacji grzewczych na nowe i ekologiczne są jak jak najbardziej słusznymi zabiegami, jednak też niezwykle czasochłonnymi. My wszyscy natomiast potrzebujemy zmiany już dzisiaj. Stąd właśnie narodził się pomysł, by emisję szkodliwych substancji, powodujących powstawanie SMOGU, ograniczyć, poprzez produkcję nowego paliwa.

Jeśli z jakichś powodów nie mamy możliwości wymiany starego pieca na nowy, wystarczy że dotychczasowy opał wymienimy na ekologiczny i bezdymny. Przeprowadzone dotychczas w pięciu miastach Polski testy potwierdziły, że spalanie Błękitnego Węgla w domowym palenisku to aż 10-krotnie niższa niż w przypadku zwykłego węgla emisja pyłów odpowiedzialnych za tzw. SMOG. Jednocześnie do atmosfery trafia też aż 20 razy mniej benzo(a)pirenu, czyli silnie rakotwórczego związku z grupy WWA. Mieszkańcy Nowego Sącza i Świeradowa-Zdroju od 2018 roku korzystają z tego rozwiązania i bardzo go sobie chwalą. Bezdymne paliwo jest bardziej wydajne, a przede wszystkim – w ogóle nie dymi. Przeprowadzone badania dowiodły, że w sezonie grzewczym 2018/2019 w Nowym Sączu do powietrza trafiło aż 1280 kg mniej pyłu, a w Świeradowie-Zdroju – 1140 kg. To ważny element w strategii walki ze smogiem w obu tych miastach i jak widać – skuteczny.

Czy zatem Błękitny Węgiel ma szansę stać się paliwem przyszłości i poprawić jakość powietrza w polskich miastach? Jedyną barierą dla tego polskiego i innowacyjnego projektu jest końcowa cena produktu. W wyniku kosztownych technologii produkcji, cena Błękitnego Węgla jest wyższa o ok. 20 proc. w stosunku do ceny węgla zwykłego. Dla osób ogrzewających swoje gospodarstwa domowe, cena stanowi najważniejsze kryterium w wyborze paliwa. W tym przypadku niezbędny może okazać się system ulg podatkowych dla gospodarstw domowych oraz bezpośrednich dopłat do zakupu tego bezdymnego paliwa.